Nu ff geen bergen meer, maar water en oceaan! - Reisverslag uit Victoria, Canada van Norbert en Paulien Meijer - WaarBenJij.nu Nu ff geen bergen meer, maar water en oceaan! - Reisverslag uit Victoria, Canada van Norbert en Paulien Meijer - WaarBenJij.nu

Nu ff geen bergen meer, maar water en oceaan!

Door: Norbert

Blijf op de hoogte en volg Norbert en Paulien

10 Augustus 2013 | Canada, Victoria

Howdy maids,
(We hebben met Australiers aan tafel gezeten)

Belofte maakt schuld, maar dat komt van heel ver :-) De internetverbinding in ons laatste B&B in Victoria is niet denderend, dus ik zit in de gang. Paulien is just two blocks away, dat kan ik nog wel aan ;-)

Na Whistler hebben we het vaste land verlaten en zijn met de ferry naar Vancouver Island gegaan. Anderhalf uur varen simpele bewegwijzering, alles OK. Op het eiland hebben we een driehoek gereden. Tofino (westkust), Campbell River (oostkust) en daarna Victoria (zuidkust). Niet in een dag natuurlijk, zes dagen. Overal twee nachten.

In Tofino zijn we voor het eerst het water opgegaan = Pacific Ocean. Daar doen ze niet moeilijk over. 400 pk achter een rubberbootje en blazen. We kregen handschoenen en een muts mee -?- Maar het wordt vandaag 24 graden :-) En wie had als eerste de muts op? Uiteindelijk waren we blij met de accessoires. Wildlife, bultrug, eagles en seals gezien in een wat mistige omgeving. Tofino had deze warme dagen erg veel last van mist, die langzaam het land op kroop. Ons B&B lag aan een baai van de oceaan en had een prachtig uitzicht. Aan de overkant had een grote witkop adelaar zijn vaste stekje in een boom. Het aantal adelaars dat je te zien krijgt is te vergelijken met de reigers bij ons. Bij de zee en de vele meertjes zijn ze duidelijk aanwezig. Wij keken er niet eens meer van op.

De autovrije dag in Campbell River hebben we ons weer laten verleiden tot een wildlife tour. Zes (6) uurtjes het water op. Baas boven baas, deze jongen (guide) had 450 pk acht de zodiac gebonden. Met nog acht Nederlandstalige jongelui aan boord was het een mooie dag, met als resultaat Orka's, zeeleeuwen, otters en spelende dolfijnen (zie foto's).

In Campbell River heeft Paulien zich ook aangesloten bij de "Dragonboat ladies". Een groep dames waarvan meer dan de helft met borstkanker te maken heeft. Met de twee boten (20 pers. per boot) doen zij mee aan wedstrijden om geld in te zamelen voor het Canadese Cancerfound. De laatste gewonnen wedstrijd heeft 500.000 dollar opgeleverd (hoeveel?) Bijna € 400.000. Paulien heeft een training meegemaakt en moest tot op de bodem gaan. De saamhorigheid in de groep, de vechtlust en het goede doel was het meer dan waard. Met tranen in de ogen kwam ze van boord, het had duidelijk meer impact dan verwacht. Super girl!!

Vandaag, zaterdag, aangekomen in ons laatste B&B in Victoria de hoofdstad van het eiland. Een typisch Engelse stad. Ik vraag me af waarom ze niet links rijden. Morgen gaan we de koffers verschonen, de troep opruimen en nog ff op zoek naar goedbedoelde frutsels. Dan zit de trip erop en gaan we maandag met de ferry naar Vancouver, naar het vliegveld. De evaluatie zal waarschijnlijk vanuit Olst (waar ligt dat?) gegeven worden.

O ja, ik wil nog een ding kwijt. Het item = verkeer.
Je maakt hier dingen mee, die houd je niet voor mogelijk. Daar kunnen al die haantjes in het Nederlandse wegverkeer een voorbeeld aan nemen. Zelfs de wegwerkers maken lachend een buiging als je met respectvolle snelheid een wegopbreking nadert en voorbij rijdt. Dat scheelt heel veel stress, benzine en ongelukken.
1/ Neem een fantastische snelweg, Hwy 1, of Hwy 95, dat maakt niet uit. Op de borden staat 110 km/uur. Ik stel de cruisecontrol in op die snelheid en . . . . . . . gedurende ruim 25 minuten wordt ik gewoon niet ingehaald! Iedereen rijdt met ongeveer dezelfde snelheid . . . heel relaxed. Geen wisseling van rijbanen, heerlijk rustig. Weinig snelheidsverschil, dus heel veel reactietijd :-)
2/ Neem een gelijkwaardig kruispunt. Op iedere hoek staat een stopbord met een dikke stopstreep. De spelregel hierbij: wie het eerst (volledig) stilstaat krigt het recht om als eerste op te trekken. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Dat werkt fantastisch! Maar zal dat in Nederland ook werken?

Jongens, kom op! Die verantwoordelijkheid naar elkaar moeten wij in ons geciviliseerde Holland toch ook aankunnen?

Zo, dat moest ook ff op papier! Ik ga me langzaam weer voorbereiden op de drukte in Nederland, de gastvrijheid in de supermarkten, de lachende gezichten van de serveersters en kassieres. Ik hoop die verandering snel te boven te zijn, evenals onze jetlag die we zeker zullen hebben.

Groet,

Paulien en Norbert

• 11 Augustus 2013 - 08:31

Jan:

Dit avontuur kun je nooit binnen 2 maanden verwerken maar we willen het wel horen uit jullie mond met foto`s, Kom eerst gezond terug.Gr. Diny en Jan

• 11 Augustus 2013 - 10:32

Henk En Jeanne:

Hallo Norbert en Paulien,

Wat heb ik weer zitten genieten van jullie geweldige reisverslag en de mooie foto's!!!!
    En Paulien wat ben jij dapper om je zo stoer in te zetten met zo'n groep voor borstkanker!!! Fantastisch!!!!
    Moeilijk zal het zijn om weer naar huis te gaan en af te kicken, maar jullie kunnen terugzien op een overweldigende trip naar Canada!
    Wij horen graag de verdere verslagen in Olst.
    Goede reis terug!
    Liefs, Henk en Jeanne xxx

• 11 Augustus 2013 - 11:14

Helma:

ja , die ervaring in de supermarkten hebben wij ook. Ik werd regelmatig aangesproken door geëmigreerde Nederlanders; . he ik hoor iemand Nl praten, waar komt u vandaan , bent u hier op vakantie enz. Erg leuk om dat te ervaren. Die mensen willen graag een praatje maken.
    En dan kom je aan op het drukke Schiphol en dan die drukke- jachtige autobaan op, oef echt even weer wennen aan het gehaaste NLers.
    ja je moet zeker afkicken van de rust.
    groetjes van Helma en Frans

• 12 Augustus 2013 - 13:21

Rien En Ria:

Hallo Norbert en Paulien

Wat een schitterende vakantie hebben jullie !!!! Daar kun je de hele hollandse winter mee door .

We genieten van de mooie plaatjes en verhaaltjes ,verder wensen we jullie een goede thuisreis .

En je zult zien dat je in een mum van tijd weer met beide benen op de nuchtere nederlandse bodem

gewend bent !

Hartelijke groetjes van ons en tot ziens !

• 12 Augustus 2013 - 16:12

Rox:

Goede en vooral veilige reis terug, lieve Norbert en Paulien!
    Ik ben heeeeel benieuwd naar jullie verhalen en kijk uit naar de foto's!
    X uit Amsterdam